УГКЦ у неділю вшанує новомучеників
УГКЦ у неділю вшанує своїх ісповідників віри та мучеників, яких 11 років тому, 27 червня, беатифікував під час візиту до Львова блаженний Іван Павло ІІ.
24 квітня у присутності Папи Івана Павла ІІ у Ватикані відбулося проголошення декретів мучеництва, героїчних чеснот та чуд 52 слуг божих Української греко-католицької церкви.
З нагоди свята блаженних новомучеників християнський портал КІРІОС помістив коментар до їхньої ікони, яка зберігається у правому нефі архикатедрального собору св. Юра м. Львова. Автор ікони та коментаря – іконописець Іванна Крип’якевич-Димид.
I. Ісус Христос є в центрі нашого існування.
Він бо є Той, “Хто приносить і Кого приносять, і Хто приймає і Кого роздають” (Молитва перед Херувимською піснею на Службі Божій). Агнець і Первосвященик одночасно. Він – виноградар і виноградна лоза. Тому постать Христа перебуває ніби в центрі величезної чаші, розхилені краї якої є небом, колоною – Христос, а підніжком – євхаристійний стіл.
Христос зображений у мандорлі (концентричні еліпсовидні кола, символ слави), як на іконах Преображення або Воскресіння. У білій одежі, яка є ознакою “майбутньої слави святих”, що Христос їх неначе зі Собою лучить, їх до Себе неначе принимає та Своїм блиском їх просвічує”.
Одночасно одяг лежить так, щоб не обмежувати рухів Христа, який є слугою у винограднику Отця.
Постать Христа крокуюча, динамічна, що означає добровільне сповнення волі Отця, відкриті долоні, як на Розп’ятті – це жест довіри, запрошення до участі.
З лівого боку Христа виростає виноградна лоза, яка знаходить своє продовження на землі – в Євхаристійній чаші, а на небі – в небесних чашах, де ангели збирають плід винограду.
Напис: “Я – виноградина, ви – гілки. Хто перебуває в Мені, а Я в ньому, багато плоду приносить” (Ів 15.5) – стосується не тільки новомучеників, але є і заохоченням для осіб, які оглядають ікону, для прийдешніх поколінь.
II. Новомученики, серед яких єпископи, священики, ченці і черниці, а також один мирянин, мають однакову славу у Христі і з Христом.
З Ним вони перебували, у Нього зодягнулися, тому служили і за Нього життя своє поклали, тому й Славу мають з Ним рівну.
Перший нижній ряд якраз символізує їхнє різноманіття:
(зліва направо)
– черниця, тиха молільниця;
– чужинець, який всім серцем прийняв ідею єдності Церков;
– священик-скиталець, зразок батька для всіх;
– скромний монах, архимандрит, людина, яка будучи дуже багатою, вибрала бідність і простоту;
– професор, місіонар, добрий пастир, незламний в’язень;
– єпископ – учитель молоді, засновник чернечих згромаджень;
– дяк-мирянин, слуга усім;
– зразковий парох.
Вчитуючись у біографії цих святих людей, я намагалася кожній особі дати якусь символічну річ або євангельську фразу, яка би служила ілюстрацією його (її) життя. Тепер, намагаючись пояснити, чому саме так, а не інакше, я відчуваю певну трудність, бо вибір відбувався інтуїтивно (сподіваюсь, під дією Святого Духа).
III. Новомученики, беатифіковані в червні 2001 р., є лише часткою тисяч незнаних святих українського народу.
Їхні постаті зображені у верхній частині ікони в супроводі ангелів.
Деякі лиця можна прочитати: ось о. Кипріян з групою дітей на руках, з якими він замерз в концтабірному бараку, ставши для них найкращим Миколаєм; ось якась жінка зі свічкою у руках, ось невідомий єпископ… Їх багато, вони стали живою ілюстрацією до слів Христа: “більшої любові ніхто не має, як той, хто життя своє кладе за друзів своїх” (Ів 15.13). Вони майже в кожній родині. Наш обов’язок – розповісти про них нащадкам.
Пояснення до персоналій:
I ряд зверху
(перелік йтиме завжди зліва направо)
1. Свщмуч. Григорій Лакота
тримає в руках Перемиську Духовну семінарію, де був ректором.
2. Свщмуч. Віталій Байрак
Його життя було втіленням любові, тому тримає Апостола з текстом: “Любов ніколи не минає. Пророцтва зникнуть і мови зникнуть”. (1 До Коринтян 13, 8)
3. Свщмуч. Микита Будка
Чаша в руках символізує свідомий вибір терпінь, неминучість жертви. Згадайте фразу: “Господи, відверни від мене цю чашу!” (Марко 14, 36)
4. Свщмуч. Северіян Бараник
тримає руки в молитовному жесті адорації, захоплення, як при молитві “Отче наш”.
5. Свщмуч. Григорій Хомишин
тримає в руці катедру у Станіславові, де був єпископом.
Текст: “Ісус Христос вчора і сьогодні той самий навіки”. (До Євреїв 13, 8).
II ряд зверху
1. Свщмуч. Теодор Ромжа
тримає чашу – символ жертви, терпіння, Євхаристії.
2. Свщмуч. Симеон Лукач –
єпископ, який нікого не зрадив, руки складені на грудях у жесті невинності і покори перед майбутнім.
3. Свщмуч. Яким Сеньківський
тримає церкву Онуфріївського монастиря у Львові, де перебував і проповідував. Текст: “Як мене полюбив Отець, так і я полюбив Вас” (Іван 15, 9) – ніби звернення до співбратів.
4. Свщмуч. Зиновій Ковалик
єдиний має хрещатий німб, бо загинув подібно до Ісуса Христа – через розп’яття. Новонароджена дитина, яка була вкладена в його утробу, розп’ята разом з ним – теж новомучениця.
5. Свщмуч. Еміліян Ковч
Півфелону у вигляді концтабірної роби з номером, який носив у Майданеку. Рука піднята в жесті благословення для всіх: для катів і перемишлянських парохіян, для нехрещених, для жидів і українців, табірних начальників і сиріт.
6. Свщмуч. Іван Слезюк
тримає чашу і Апостол зі словами “живу вже не я, а живе у мені Христос” (До Галатів 2, 20), – які можуть стати гаслом цілого життя цього працьовитого єпископа.
III ряд зверху
1. Свщмуч. Микола Цегельський
В руці чаша, як символ цілопальної жертви, Євангеліє закрите і притиснене до грудей – символізує внутрішню силу.
2. Свщмуч. Петро Вергун,
будучи апостольським візитатором в Німеччині, став “усім для всіх”, тому апостольська фраза напучування св. Павла: “Радуйтеся з тими, що радуються, плачте з тими, що плачуть” (До Римлян 12, 15) – ілюструє його життєве кредо.
3. Свщмуч. Василій Величковський
тримає в правій руці покришку від консерви, яка була в табірній зоні “його чашею, і дискосом, і його престолом, і його церквою,…, якої не знищить ніхто і ніщо, бо то сила переконання, бо то ласка Божа” (зі свідчень митрополита Максима Германюка). Текст: “Господь кріпость моя і спасіння моє” (Псалом 27(26), 1).
4. Свщмуч. Андрій Іщак
тримає вагу як символ правосуддя і справедливості. Був каноністом, доктором східного церковного права
5. Свщмуч. Роман Лиско
тримає текст псалма № 1: “Блажен муж”, який напевне співав в числі інших в тюрмі, на вул. Лонцького у Львові. Загинув, замурований живцем у стіну, в Христовому віці.
6. Свщмуч. Іван Зятик
тримає на плечі хрест з льоду, у який повмерзали білі квіти. Він помер у Страсну п’ятницю через переохолодження. Його облили водою на морозі. Він сам став ніби льодяним хрестом Господнім.
7-8. Препмуч. Олімпія Біда та Лаврентія Гарасимів
завжди разом, в монастирі і на засланні. Обнялися, як люди в смертельній небезпеці, шукаючи розради у молитві.
IV ряд зверху, або I ряд знизу
1. Препмуч. Тарсикія Мацьків
В лівій руці – червоні нитки (символ життя, як в іконі Благовіщення), крім того, вона була кравчинею. Нитка обірвана. Розв’язка ситуації у правій руці – ключі. Коли відкрила двері – життя обірвалося. Права рука в жесті благословення. Благословляє цю хвилину, зустріч з Небесним Женихом, благословляє Того, хто відібрав життя.
2. Свмуч. Леонід (Леонтій) Фьодоров
тримає двораменний хрест.
3. Свмуч. Олексій Зарицький
з дітьми, які “завжди горнулися до нього” (із спогадів).
4. Сщмуч. Климентій Шептицький
однією рукою тримає Унівський монастир, засновником та ігуменом якого був впродовж багатьох років. Другою – устав для монахів.
5. Свщмуч. Микола Чарнецький
тримає Апостола, відкритого на тексті: “Як ми з’єднані з Ним (з Христом) подобою Його смерті, то будемо й подобою воскресіння” (До Римлян 6, 5). В другій руці замість єпископського жезла – патериця мандрівника. Це – філософ, утішитель, Людина.
6. Свщмуч. Йосафат Коциловський
з хрестом. Скромна постать, повна глибокого духовного миру.
7. Муч. Володимир Прийма
зображений у вишитій сорочці, підперезаний народним поясом, в одній руці текст: “Хто має дар служіння, нехай служить” (До Римлян 12, 7). Вся його постать висловлює готовність служити. В другій руці – кадильниця, з якої куриться дим.
8. Свщмуч. Микола Конрад
з чашею в руках, спокійний пастир, який не залишає своїх овець, мудрий учитель, святець.
За матеріалами:
Leave a comment